Kronika 2017
2017
22 czerwca Zakończenie oktawy Bożego Ciała. Przez osiem dni przeżywaliśmy oktawę Bożego Ciała, okres ośmiu dni szczególnej łaski, podczas których po mszy świętej codziennie odbywały się procesje wokół kościoła z Najświętszym Sakramentem. Na Mszach św. modliliśmy się o opiekę nad polami i o szczęśliwe zbiory. Tradycyjnie ostatniego dnia oktawy, na Mszy św. popołudniowej zostały poświęcone wianki sporządzone z pierwszych kwiatów i ziół leczniczych (rumianku, róż, mięty, rozchodnika, macierzanki, kopytnika, jaśminu). Msza św. zakończyła się błogosławieństwem wszystkich dzieci.
22 czerwca Uroczysta Msza św. na zakończenie r. sz. w ZSP w Baćkowicach. Uroczystą Mszą Świętą w obecności ks. Jerzego Kubika, ks. Bronisława Jaworskiego, nauczycieli, uczniów i rodziców pożegnaliśmy rok szkolny 2016/2017 Zespołu Szkół Publicznych w Baćkowicach. Msza św. była dziękczynieniem za całoroczną pracę. Oprawę muzyczną dzisiejszej Mszy św. zapewniły dziewczynki z młodszej scholii, które wykonały pieśni przy akompaniamencie gitarowym naszego pana organisty.
15 czerwca Boże Ciało.Święto Bożego Ciała obchodzi się w pierwszy czwartek po Święcie Trójcy Przenajświętszej. Po raz pierwszy Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, bo tak brzmi pełna nazwa święta, obchodzono w Liège w 1264 r. W Polsce dzieje się to od 1320 r. W naszym kościele Msze święte były odprawione w porządku niedzielnym. Po Mszy św. o godz. 10.00 odbyła się Procesja Eucharystyczna do czterech ołtarzy, które były pięknie przygotowane przez mieszkańców:I na placu targowym - Nieskurzów Nowy i Nieskurzów Stary, II przy Urzędzie Gminy: Olszownica i Stanisławów, III przy szkole : Żerniki, Baranówek, Janczyce; IV przy kościele - Baćkowice. W zorganizowaniu procesji pomogli strażacy z OSP w Baćkowicach, którzy nieśli chorągwie, baldachim oraz zabezpieczali trasę procesji. Swój wkład włożyli także parafianie, którzy nieśli feretrony. Dziewczynki w strojach pierwszo-komunijnych sypały kwiatki, a ministranci pełnili przydzielone im posługi liturgiczne. O oprawę muzyczną zadbał pan organista i chór. Po powrocie do kościoła, ks. proboszcz Jerzy Kubik pobłogosławił wszystkich Najświętszym sakramentem oraz podziękował za pomoc w zorganizowaniu procesji.
14 czerwca Rocznica święceń kapłańskich ks. Jerzego. 14 czerwca 1989r. ks. proboszcz Jerzy Kubik przyjął święcenia kapłańskie z rąk biskupa I. Tokarczuka.W 28 rocznicę święceń kapłańskich życzymy Mu błogosławieństwa Bożego na każdy dzień, wytrwałości do realizacji zamierzonych celów, a przede wszystkim dużo zdrowia oraz życzliwości i dobroci od spotykanych na swej kapłańskiej drodze ludzi. Szczęść Boże księże Proboszczu!
26 maja Rocznica święceń kapłańskich ks. Bronisława. 26 maja 2001 roku, ks. Bronisław Jaworski przyjął w Katedrze Sandomierskiej święcenia kapłańskie. W 16 rocznicę tego święta, życzymy Mu owocnej pracy, błogosławieństwa Bożego oraz wytrwałości w służbie Chrystusowi i Jego Kościołowi. Szczęść Boże księże Bronisławie!
17maja Dekanalny Konkurs Biblijny. 17 maja w Paprociach odbył się dekanalny etap konkursu biblijnego organizowany przez duszpasterstwo dzieci i młodzieży w Diecezji Sandomierskiej. Całość konkursu z ramienia swojego urzędu koordynował ks. Rafał Kasprzyk – dekanalny duszpasterz dzieci młodzieży. Naszą parafię reprezentowali: Patrycja Brodawka i Marlena Wasińska - szkoła podstawowa, oraz Marcin Krowiński – gimnazjum. Uczestnicy konkursu odpowiadali miedzy innymi na pytania: Z jakiego rodu pochodził św. Józef? Ile miesięcy Maryja pozostała u swej krewnej Elżbiety? Jakie imię nosił faryzeusz, który zaprosił Jezusa na posiłek? Spośród wszystkich uczestników po dwie osoby z najlepszymi wynikami w danej kategorii awansowały do etapu diecezjalnego. Miło nam zakomunikować, że w kategorii szkoły podstawowej awansowała Patrycja Brodawka. Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów na etapie diecezjalnym.
13 maja Dzień skupienia dla małżonków z dekanatu świętokrzyskiego.„Miłość mi wszystko wyjaśniła,Miłość mi wszystko pokazała, Uwielbiam tą miłość, gdziekolwiek by przebywała”. Te piękne słowa Jana Pawła II brzmią wyjątkowo w dniu ślubu i 10 lat później. 13 maja na Świętym Krzyżu odbyło się spotkanie małżeństw obchodzących 10 rocznicę zawarcia Sakramentu Małżeństwa, organizowane przez Katolickie Centrum Pomocy Rodzinie Dekanatu Świętokrzyskiego. Spotkanie rozpoczął o. Michał Tomczak OMI. Po powitaniu i słowach wprowadzenia skierowanych do obecnych rodzin z dekanatu świętokrzyskiego można było skorzystać z sakramentu pokuty. O godz. 10.00 w kaplicy domu zakonnego rozpoczęła się uroczysta Msza św., której przewodniczył ks. Jerzy Kubik. W homilii o. Michał Tomczak OMI nawiązał do 100 rocznicy objawień fatimskich. Wspomniał o niezwykłości i sile Maryi. W czasie Mszy św. zgromadzone małżeństwa odnowiły przyrzeczenia małżeńskie. Po Mszy św. odbyło się miłe spotkanie przy kawie, były pogawędki, wymiana doświadczeń. O godz.12.00 małżonkowie wysłuchali konferencji „Duchowy fundament małżeństwa” poprowadzonej przez dr. Mieczysława Guzewicza. Na czas konferencji dziećmi zajmowali się opiekunowie, a małżonkowie w skupieniu rozważali słowa prelegenta. Wykładowca podkreślił, że pomysłodawcą małżeństwa jest sam Bóg. To On powołuje mężczyznę i kobietę do trwania we wspólnocie całego życia. To On gwarantuje najwyższą jakość więzi małżeńskiej, oczywiście jeżeli małżonkowie z Nim współpracują. Jak powinna wyglądać ta współpraca? To codzienna modlitwa małżonków, noszenie obrączki, niedzielna Msza Święta, częsta spowiedź oraz zachowanie czystości małżeńskiej, świętowanie każdej rocznicy ślubu oraz nieustająca modlitwa za współmałżonka. Dr Guzewicz przypomniał, że patronem uzdrawiania relacji małżeńskiej jest Archanioł Rafał, a modlitwa małżeńska ma moc egzorcyzmowania, która chroni małżeństwo przez różnymi zagrożeniami. Podczas prelekcji poruszony został również temat odpowiedzialności mężczyzny za przekazywanie wiary i czuwanie nad rozwojem duchowym wszystkich członków rodziny. Po wysłuchaniu tych ważnych i mocnych słów, małżonkowie otrzymali pamiątki. Spotkanie zakończyło się wspólnym obiadem, przy miłych serdecznych rozmowach i nawiązaniu nowych kontaktów.
23 kwietnia Imieniny ks. proboszcza Jerzego Kubika.Księże Proboszczu. Z okazji imienin życzymy dużo zdrowia, szczęścia, pogody ducha, radości każdego dnia, Błogosławieństwa Bożego oraz opieki Matki Bożej na długie lata. Życzymy księdzu wszelkiej pomyślności w realizacji planów i zamierzeń, oraz tego, by Twoje szlachetne powołanie, przyniosło Ci zadowolenie i satysfakcję z wyboru tak trudnej i odpowiedzialnej drogi. Szczęść Boże.
21 kwietnia Wizytacja kanoniczna ks. Bp Krzysztofa Nitkiewicza.W ramach wizytacji ks. Bp Krzysztof Nitkiewicz odwiedził szkołę, gdzie uczestniczył w lekcji religii, a następnie spotkał się z Gronem Pedagogicznym ZSP w Baćkowicach. Odwiedził również Placówkę wychowawczą w Nieskurzowie, następnie odwiedził chorych, spotkał się z rodzicami i rodzeństwem kapłanów i sióstr zakonnych pochodzących z parafii. O godz. 15.30 spotkał się w kościele z sołtysami, KŻR, przyjaciółmi WSD, chórem, scholami, dziećmi przygotowującymi się do I komunii św. i ich rodzicami, młodzieżą przygotowującą się do bierzmowania i ich rodzicami, ministrantami, lektorami, wspólnotą adoracyjną i wszystkimi innymi wspólnotami. Po spotkaniu odbyła się uroczysta Msza św., którą celebrował ks. Bp Krzysztof Nitkiewicz, wraz z ks. Jerzym Kubikiem i ks. dziekanem Jerzym Beksińskim.
20 kwietnia Piąta rocznica śmierci ks. kan. Romana Stępnia.W piątą rocznicę śmierci uczczono pamięć zmarłego Proboszcza. +ks. kanonika Romana Stępnia. 20 kwietnia o godz. 17.00 sprawowano Mszę św. w intencji ks. Romana z udziałem parafian - parafia Baćkowice, Boleszyn, Momina, oraz brata zmarłego. Przewodniczył jej ks. Proboszcz Jerzy Kubik, a wraz z nim kapłani – ks. Andrzej Wróblewski, ks. Robert Capała, ks. Bronisław Jaworski.
6-8 kwietnia Rekolekcje Wielkopostne. W dniach 6 – 8 kwietnia 2017r. odbyły się w naszej parafii Rekolekcje Wielkopostne, które głosił ks. płk Jerzy Niedbała. Oprócz spotkań z całą społecznością parafialną, ks. Jerzy spotykał się również z dziećmi i młodzieżą w czwartek na konferencji i Mszy św. z nauką oraz na rozważaniach Drogi Krzyżowej w piątek w naszym kościele parafialnym. Były to na pewno niezapomniane spotkania. Sobota była dniem spowiedzi wielkanocnej. Ks. Proboszcz Jerzy Kubik podziękował ks. Jerzemu za wygłoszone słowo Boże, które pomogło nam przygotować się do Świąt Wielkanocnych. Bardzo serdecznie dziękujemy ks. płk Jerzemu Niedbale za przyjęcie zaproszenia i poprowadzenie Wielkopostnych Rekolekcji w Naszej Parafii pw. Św. Mikołaja. Bóg zapłać!
13-16 kwietnia Triduum Paschalne i Wielkanoc.W naszym kościele liturgie Świętego Triduum Paschalnego Męki i Zmartwychwstania Chrystusa sprawowane były bardzo uroczyście. Msze św. celebrowali ks. proboszcz Jerzy Kubik i ks. wikariusz Bronisław Jaworski. 13 kwietnia – Wielki Czwartek. Wieczorem, o godz.17.00 została odprawiona uroczysta Msza Święta Wieczerzy Pańskiej, która sprawowana jest na pamiątkę Ostatniej Wieczerzy, podczas której Chrystus ofiarował Bogu Ojcu pod postaciami chleba i wina Swoje Ciało i Swoją Krew, a następnie dał Apostołom do spożycia oraz nakazał im, by czynili to na Jego pamiątkę. Podczas tego wydarzenia, Pan Jezus ustanowił dwa sakramenty święte - Kapłaństwo i Eucharystię. Po obrzędach wstępnych i odśpiewaniu hymnu Chwała na wysokości, zamilkły organy i dzwony kościelne. Odtąd słyszeliśmy już tylko drewniane kołatki. Na zakończenie uroczystości Najświętszy Sakrament został przeniesiony do Ciemnicy. Tabernakulum zostało puste, Wieczna lampka zgaszona, a ołtarz obnażony ze świec, mszału i obrusu. 14 kwietnia – Wielki Piątek. Wielki Piątek to dzień powagi, skupienia i postu, w którym szczególnie czci się drzewo krzyża. Przez cały dzień parafianie adorowali Najświętszy Sakrament. Wieczorem godz. 17.00 odprawiona została Liturgia Męki Pańskiej. Rozpoczęła się ona milczeniem całego kościoła. Kapłani upadli na twarz, a ludzie klęcząc milczeli. Jest to upokorzenie się człowieka wobec Boga, a także wyrażenie smutku i bólu całego Kościoła. Następnie czytano opis Męki Pańskiej według św. Jana. Odsłonięto i wniesiono Krzyż i księża wraz z wiernymi oddali cześć krzyżowi poprzez pocałunek. Po Komunii Świętej, na koniec Liturgii, Najświętszy Sakrament przeniesiono do Grobu Pańskiego i wystawiono go w Monstrancji nakrytej przezroczystym białym welonem. Po Liturgii odbyła się adoracja przygotowana przez Kingę Firmanty i Kingę Brodawka. Piękne rozważania przeplatane były śpiewem przy akompaniamencie gitary. 15 kwietnia – Wielka Sobota. Rano księża święcili pokarmy przyniesione w koszyczkach przez wiernych. O godz. 18.00 odbyła się najważniejsza celebracja w Roku Liturgicznym - Wigilia Paschalna w Świętą i Wielką Noc Zmartwychwstania. Nie była to typowa Msza, gdyż oprócz Liturgii Słowa i Liturgii Eucharystycznej jest jeszcze Liturgia Światła i Liturgia Chrzcielna. Liturgię rozpoczęliśmy przed kościołem, gdzie ks. wikariusz poświęcił ogień, od którego został zapalony paschał – symbol Chrystusa. Na świecy paschalnej ksiądz skreślił krzyż i litery: Α (alfa) i Ω (omega). Oznacza to, że na początku był Bóg i on też przyjdzie na końcu jako miłosierny sędzia. Chrystus przechodzi od punktu alfa (od stworzenia świata) do punktu omega (końca świata) historii zbawienia. Ponadto wbił w paschał pięć gwoździ (gron) symbolizujących pięć ran Chrystusa. Z zapalonym paschałem i śpiewem Światło Chrystusa procesja weszła do kościoła. Nastąpiło radosne „Exultet” rozpoczynające Zmartwychwstanie Pańskie Wszyscy zapalili od paschału świece. Dźwiękiem dzwonków i dzwonu kościelnego oraz śpiewając hymn „Chwała na wysokości Bogu” przeszliśmy do Ewangelii Nowego Testamentu. Nastąpiło również poświęcenie od paschału wody chrzcielnej. Przy zapalonych świecach Wierni odnowili swoje przyrzeczenie wiary zawarte podczas chrztu św. 16 kwietnia - Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego. Niedziela rozpoczęła się o godz. 6 poranną mszą, Rezurekcją, którą zapowiadało uroczyste bicie w dzwon, głoszące, że Chrystus zmartwychwstał. Po procesji rezurekcyjnej z Najświętszym Sakramentem wokół naszego kościoła, odbyła się uroczysta Msza Święta. Kolejne msze odbyły się w porządku niedzielnym.
9 kwietnia Rekolekcje Wielkopostne.Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę przybycia Jezusa do Jerozolimy. Jest to więc czas wyciszenia, spokojnego przygotowania do świąt, przeżywania cierpienia męki Chrystusa oraz nadchodzącej radości ze zmartwychwstania. W naszym kościele palmy święcone były na wszystkich mszach świętych. Na sumie odbyła się uroczysta procesja wokół kościoła. Dzieci przygotowujące się do I Komunii Świętej otrzymały od ks. proboszcza książeczki do nabożeństwa.
17marca Droga Krzyżowa w Łagowie. W piątek17 marca w Łagowie ks. Jerzy Kubik prowadził Drogę Krzyżową w intencji rodzin. Rozważania czytały osoby należące do Katolickiego Centrum Pomocy Rodzinie - Katolickie Centra Pomocy Rodzinie powołane zostały z inicjatywy ordynariusza sandomierskiego bp. Krzysztofa Nitkiewicza świadczą szeroko rozumianą pomoc osobom, małżeństwom i rodzinom przeżywającym różnorakie trudności życiowe. Zakres pomocy obejmuje przygotowanie do małżeństwa, odpowiedzialne rodzicielstwo, konflikty małżeńskie i rodzinne, trudności wychowawcze, wsparcie samotnych matek, wybór stanu i zawodu, prawo cywilne, problemy narkomanii i alkoholizmu, konflikty z najbliższymi, stres związany z życiem codziennym, depresje, zaburzenia nerwicowe, pomoc ofiarom przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej. Po Drodze Krzyżowej odbyła się Msza św., której przewodniczył i kazanie powiedział ks. Tomasz Cuber, a następnie spotkanie członków KCPR.
1marca Środa Popielcowa. „Słowa: ”Pamiętaj człowiecze, że prochem jesteś i w proch się obrócisz!”, skierowane są najpierw nie do wszystkich stworzeń, ale do człowieka, którego Bóg stworzył na swój obraz i umieścił w centrum wszechświata. Przypominając mu, że musi umrzeć, Bóg nie niszczy pierwotnego zamysłu, co więcej potwierdza go i w sposób szczególny przywraca po upadku spowodowanym przeze grzech pierworodny.. To potwierdzenie przyszło wraz z Chrystusem, który dobrowolnie przyjął na siebie brzemię grzechu i zechciał przejść przez śmierć. W ten sposób świat stał się widownią Jego męki i zbawczej śmierci. Oto misterium paschalne, w głąb którego prowadzi nas w sposób szczególny okres Wielkiego Postu.”/Jan Paweł II, Homilia 17 luty 1999/. Środą Popielcową rozpoczynamy Wielki Post. Zewnętrznym znakiem naszego wejścia na drogę pokuty i nawrócenia jest posypanie głowy popiołem. Msze św. odbyły się o godz. 8:00; 10.00; 16.00 i 17.00.
2 luty Ofiarowanie Pańskie. W dniu dzisiejszym wspominaliśmy wydarzenie, które miało miejsce w świątyni jerozolimskiej 40 dni po narodzeniu Pana Jezusa. To Święto Ofiarowania Pańskiego -„Matki Bożej Gromnicznej” i Dzień Życia Konsekrowanego. Msze św. zostały odprawione o godz. 8, 10, 16 i 17. Na każdej Mszy świętej było poświęcenie gromnic.
6 stycznia Uroczystość Trzech Króli. Dzisiaj, jak co roku obchodziliśmy uroczystość Objawienia Pańskiego. Jak co roku, ks. proboszcz poświęcił złoto, kadzidło i kredę, którą oznaczyliśmy drzwi naszych domów.
O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License